Jóga nidra - kreativní medicína
Stephan Hein - Velká Británie
Učitel, certifikovaný kouč Higher Ground Leadership, hudebník
Zdravím, Tomáši a zdravím celý svět, ať jste v něm kdekoliv. Velice děkuji za pozvání z Prahy, abych se zúčastnil a abych se s vámi podělil o něco, co je pro mě předmětem vášně.
Jóga Nidra
Cítím se až pokorný před touto příležitostí, že mohu s vámi sdílet některé poznatky, které vzešly z práce z posledních zhruba dvou a půl let - týká se jógy Nidry a mám tedy prezentaci na toto téma. Jóga Nidra je jogínský spánek. A já jsem se tomu věnoval - tedy výzkumně věnoval v kontextu své holistické terapeutické praxe a ve své prezentaci by vám dnes chtěl ukázat v podstatě jógu Nidru jakožto kreativní medicínu. Je to tedy kreativní medicína.
Medicína kreativního vědomí
Proč hojení nebo uzdravování je vždycky na dosah myšlenky? Chci tedy hovořit jednak o tom slově "kreativní" a jednak o "myšlence". Chci také navázat na tu velice krásnou myšlenku, která tady zazněla odpoledne, chci hovořit o tom - protože já jsem vlastně taky podnikl takový výlet do vědomí - mluvili jsme o vědomí i včera, o uvědomění včera, v některých prezentacích to zaznělo, a myslím si, že už víme velmi dobře, že mezi fyzikálním a mentálním existuje velké silné propojení a to platí samozřejmě i pro intelektuální schopnosti. Jistě, že je velmi těžké to nějakým způsobem vyjádřit nebo postihnout, ale pokusím se s vámi podělit o to, jak jsem se pokoušel proniknout do mysteria tohoto fenoménu.
Pracoval jsem na tom, čemu bych říkal medicína kreativního vědomí nebo uvědomění, čili je to medicína, která musí spočívat také v inspiraci, v inspirativním prostředí. U lidí, kteří ke mně přicházejí na kliniku tady uprostřed Londýna, anebo také u lidí, kteří mě navštěvují virtuálně, tedy s tímhle pracujeme. Moje zkušenosti - já vlastně pocházím z Německa, byl jsem lékařem, který praktikoval komplementární, tradiční medicínu, více než 35 let jsem se specializoval na terapie zaměřující se na mysl a tělo, byly to kraniosakrální terapie, také praktikuji terapeutickou jógu a dokonce jsem uznáván Státní zdravotní službou a také provozují meditaci. Mám to štěstí, že už 19 let vyučuji studenty University College v Londýně, tedy studenty lékařství, jsem rovněž artterapeut a pedagog, tedy vycházím z waldorfského učení a Walter Steinerova učení a také jsem koučem vůdcovství, a to jak v Severní Americe, tak v Kanadě - a v neposlední řadě se věnuji hudbě.
Takže sami vidíte, že jsem vlastně ve své kariéře hodně hledal a opravdu se mi strašně líbilo a chtěl by navázat na to, o čem mluvila sestra Jayanti, protože je to také o lásce. Tohle je vlastně něco, co vzešlo z mojí životní cesty. Takže to, o čem jsme hovořili v průběhu dneška a včerejška, toho je hodně, ale chtěl bych, aby se naše mysl teď trochu zklidnila a - nemáme samozřejmě čas na nějakou dlouhou meditaci - ale myslím si, že... tohle je z jedné tantry od Vijnana Bhairava.
V současném stavu mysli, v němž fungujeme, v němž si navzájem nasloucháme, bych chtěl, abychom se chvilku ponořili do hloubky naší mysli. Podívejte se také na ten obrázek. Co vám nabízí? V létě, když se váš pohled ztrácí v tom nekonečně jasném nebi, pronikněte tímto světlem, které je esencí vaší vlastní mysli a pokuste se na chvíli tohle skutečně procítit a pokuste se zjistit, jestli to něco ve vás probouzí, jestli tato slova k vám skutečně niterně pronikla. Pokud se stav vaší mysli trochu proměnil, chtěl bych vás zavést na malou cestu. Pokusím se postavit most mezi Východem a Západem: Východem s jeho starobylými jógickými a ájurvédskými a dalšími tradicemi, které existují tisíce let, zkrátka postavit most k tomu západnímu, vědecky založenému způsobu a myslím si, že to je právě to, co dnes potřebujeme - postavit mosty mezi Východem a Západem.
Cesta do vnitřního univerza
Takže ájurvéda je vědou života, jóga je potom vědou spojení. Abyste si připomněli, ájurvédická práce spočívá na třech pilířích, třech pilířích života - jednak je to Anharam: to je strava a životní styl, Nidra: to je spánek a odpočinkové praktiky - to je druhý pilíř podle indických tradiční věd - a Brahmacharyam: je pohyb prány, životní síly, od malého jemného k hrubému velkému, to znamená i vyváženou sexuální energii Shukra.
Co se týče druhého pilíře z této triády- Nidry - to je kreativní forma, jak zkoumat možnosti, které nám nabízí praxe spánku. Když spíme, nejsme vědomí - a jóga Nidra nám nabízí něco zcela jiného. A je to přitom zcela přirozené. Takže co je vlastně jóga Nidra? Je to starobylá praxe přítomnosti mysli pocházející z Indie, která navozuje hluboký stav odpočinku pro fyzické tělo a vědomou mysl, přičemž se připojuje ke zvýšenému stavu vědomí a hlubším vrstvám vědomí. Musíme rozlišovat mezi meditací, protože to vlastně jsme vzhůru, to nespíme, zatímco jóga Nidra je být vědomý při spánku.
Mluvíme také o psychickém spánku, to znamená, že tím, že umožníme hluboké vnitřní uvědomění si, získáme přístup vidět vnitřní světlo. Ještě než vlastně usneme, než padneme do toho nevědomí, vlastně nacházíme dvířka, která se otvírají do našeho nitra, a tam je skutečně tedy to vnitřní světlo. Tady jsou zdroje - je to literatura z Indie - Vasugupta říká v Shaiva tradici Kašmíru: "Jogín zaznamenává 4. stav vědomí, Turiya, uprostřed tří ostatních stavů, to znamená bdělého, dřímajícího a spícího stavu."
Potřebujeme samozřejmě - a byl o tom už proveden výzkum - jak vypadají mozkové vlny v průběhu těchto tří fází. Pak je tady Vijnana Bhairava, podle níž platí, že když se spánek ještě zcela neprojevil, to znamená v okamžiku, kdy teprve upadáme do spánku a veškeré externí objekty, které jsou přítomné, už mizí z našeho pohledu, dostáváme se do stavu, kdy bychom se měli soustředit, a to je stav, kdy se odhaluje Nejvyšší Bohyně. Samozřejmě tady se odkazuje věda na hinduismus, na Bohy a tak dále, ale já když vlastně srovnávám Východ a Západ, tak činím ohromující objev - tady jsou určité archetypy, archetypy starobylé Indie a prezentace v západním symbolismu tak, jak jsme ho prozkoumali, dokážeme v podstatě vědeckým jazykem vysvětlit - a je to tedy jazyk 21. století - přesto ale používáme starou ikonografii, starý symbolismus.
Můžu tedy říci, že shaivismus říká, že tento stav je vlastně zdrojem velkého míru a radosti. Ájurvéda a Charaka Samhita říkají, že tentýž spánek, pokud ho náležitě užíváme, přináší štěstí a dlouhověkost lidským bytostem a skutečné vědomí přináší siddhi jogínovi. Čili je to vlastně hlubší prožití vědomí a je to také akce sebeuvědomění na mystické cestě, čili praxe jógy Nidry nám umožňuje cestu do hloubky našeho vědomí a můžeme to, co při tom získáme, využít pro zlepšení našeho fyzického života.
Samozřejmě, že dnes v covidové krizi se zdůrazňuje význam spánku. Mnozí z nás trpí nespavostí, úzkostí, depresí, úzkostí... chtěl bych tedy zdůraznit rozdíl mezi spánkem a hlubokým odpočinkem bez spánku - NSDR - kdy tělo a mysl se uzdravují, napravují odpočívají. Během spánku můžeme konsolidovat to, co se chceme naučit, právě během spánku anebo během toho druhého hlubokého odpočinku. Čili jóga Nidra, navozený nespánkový hluboký odpočinek, vede k urychlení našeho učení. Teď hovořím o transformační výuce, nikoliv pouze intelektuální výuce.
Abychom pochopili, co je jóga Nidra jakožto fenomén - řekl bych, že to je tělesné vědomí. Jaké je naše vědomí mimo realitu biologického mutu s těmi 30 triliony nebo biliony neuronů, které navzájem interagují? Samozřejmě, to je otázka, která lidstvu tane na mysli od okamžiku, kdy jsme začali vlastně myslet a uvědomovat si sami sebe. Byly různé filosofie, různé tradice, různá náboženství, pověry a prostřednictvím všech těchto postupů jsme se snažili najít odpověď na tuto otázku. Na Západě jsme se snažili ze všech sil porozumět vnějšímu univerzu a v současné době dochází skutečně k určitému průlomu, zvláště dnes dochází k obrovskému rozšíření naší znalostní báze a podařilo se nám rozšířit také vědomí a otevřít schopnost percepce, čili dokážeme rozlišit, co je venku a co je uvnitř nás. A velice jsme zaměřovali svou pozornost na to, co je vlastně mimo, co je venku, mimo nás.
Co je vědomí? Pokud tedy díváme se dovnitř sebe samoreflektivním, autoreflektivním způsobem, čili je to vědomí interní a externí existence, je to uvědomění si sama sebe, kdy se stávám pozorovatelem vlastních myšlenek, při meditaci. Začínám si uvědomovat, co si myslím, co pociťuji, jak reaguji. Aldous Huxley napsal několik knih, ale věnuje se také svojí zkušenosti s LSD, kdy pod klinickou supervizí absolvoval několik takovýchto experimentů a napsal svou knihu - co se tím vlastně před ním otevřelo, že si uvědomil, že existují i další vrstvy reality, které mohou být ovšem zpřístupněny právě praxí jógy Nidry. Je tady potenciál pro transcendenci, protože to vlastně vede k sebeuvědomí. V jogínských spisech v sánskrtu je Jivatman jakožto dýchání, jakožto umění života a život je věčný a to, co je věčné, je nezničitelné. Jinak získání schopnosti uvědomění si je právě ta Jivatman.
Čili jóga Nidra je cestou do vnitřního univerza, vnitřního vesmíru, je to vlastně stejně jako u vnějšího vesmíru rozšiřování, posunování hranic, ale i uvnitř existuje podobné univerzum, jehož hranice můžeme rozšiřovat a můžeme tvořit. Je to světlo, je to bod, který vlastně exploduje do vytvoření stavu vědomí. Tance Šiva a Šakti, maskulinum - femininum, spojení kreativních sil... je to mytologicky popsáno - tyto síly se spojují a je to vlastně konstantní tok, konstantní tanec kreativních sil.
Imaginace
Abychom dosáhli tohoto stavu - a bude o tom řeč ještě zítra - jedním z nástrojů, který tento přístup umožní, je samozřejmě naše představivost. Co je naše představivost, imaginace? Je to vytváření zkušeností ve vlastní mysli, aniž bychom potřebovali nějaké vstupy z vnějšku. Je to prostě interní svět, který je naprosto nezávislý na vnějšku. Můžeme být ovlivněni naší zkušenosti z vnějšího světa, ale máme naprostou volnost si evokovat světy bez hranic, máme vnitřní svobodu dělat, co chceme, představovat si, co chceme a měnit svou realitu, umožnit rozvoj životních podmínek a situací. Naše vnitřní zkušenost je dokonce obdařena schopností čichu, chuti, pocitů a toho, co slyšíme a můžeme o tom uvažovat. Můžete si prostě jenom představit, že třeba se zakousnete do citronu, cítíte kyselou chuť a dokonce začnete vylučovat sliny. Jak již řekl Einstein - představivost je důležitější než vědomost - vědomost je omezena, kdežto představivost dokáže obsáhnout celý svět.
Rudolf Steiner, německý vědec a mystik 30. let, který byl jedním ze zakladatelů waldorfského školství, řekl že "Bildformende Kräfte sind formbildende Kräfte" - jsou to síly, které vytváří obrazy, to znamená, že představivost a představy jsou síly, které vytvářejí také formy, to znamená tu manifestovanou realitu. Jsou to tytéž síly. Tady je v němčině hezká hra slov - prostě že ta představovaná realita a skutečná realita jsou si vlastně velmi podobné. Jak si tedy představujeme a jak představivost vstupuje do našeho vědomí? Jak už jsem říkal, chtěl bych, aby se kombinovalo to Východní a to Západní.
A tohle je rukopis z roku 1899, je tady sedm čaker, tady se už mluvilo o tom subtilním, hovořilo se také o tibetských tradicích a tady se také popisuje soulad nebo korespondování, tedy odpovídání si stupni energie a tibetské psychofyziologie. Je to určité hnutí subtilní prány. A psychologie a fyziologie. O tomhle samozřejmě vědí velmi mnoho jogínští vědci. Stavy vědomí v józe a elektroencefalograf, čili západní vědecká diagnostika. Máme čtyři stavy vědomí: je to Beta, Alfa, Theta a Delta. Beta - normální den - to znamená vědomí a zpracovávání informací, potom Alfa - relaxovaná uvolněná pozornost, snění během dne, kreativita, Theta potom - to je stav snů a to vede k podvědomé mysli a potom tedy Delta, což je ne- REM spánek - hluboký spánek bez REM.
Potom tady máme Jagrat, to je tedy to, co odpovídá Beta, Swapna, to je snění, to odpovídá zase těm fázím, ale potom mezi tím také máme hypnagogický stav vědomí, což je tedy prahové vědomí mezi fázemi Delta a Theta. To znamená, že tady můžeme také vyklouznout z toho našeho subtilního vědomí a můžeme se otevřít tomu stavu, který je vlastně popisován jako stav prázdnoty, je to stav totální prázdnoty, totálního vědomí, kdy máme možnost vlastně vytvořit novou fyzickou realitu. To jsou skutečně úžasné paralely.
Koshas
Tohle je popis nebo tedy zobrazení mozkových vln. A co je velmi populární, to je pět Koshas známých z jógy a z ájurvédy - Annamaya Kosha, Pranayama Kosha, Manomaya Kosha, Vijnanamaya Kosha, Anandamaya Kosha. Samozřejmě, jsou to tedy určitá pouzdra vědomí, Pranamaya Kosha se týká dýchání, vitální energie, pak je Manomaya Kosha, která se vztahuje k cítění a k našim myšlenkám, to je mentální tělo, pak je Vijnanamaya Kosha, o tom už jsme mluvili, to je vlastně naše mysl, kdy něco pochopíme, hlubší transcendentní vnímání a pak je Anandamaya Kosha, což je vlastně blažená mysl, stav vědomí, který je popsán ve skriptech jako jako Chit a vědomí - tam vlastně není žádné pouzdro, je to něco, co se vlastně neprojevuje, nemanifestuje - čili Sat a Chit, které nám umožní vyvolat tři stavy vědomostí, které jsou vlastně tím konečným dosažením blaženosti. Anandamaya Kosha to je vlastně energie, duch, Pranamaya jsou emoce, Manomaya Kosha to je - znamená to, že čím více vlastně zjemňujeme, tím více cítíme míru, radosti a blaženosti. A to je právě to, co má být indukováno, pokud postupujeme podle jógy Nidry.
Vidíme tady spojitost se západní psychologií, která pracuje s vědomou a nevědomou myslí, pracuje s denním sněním a hlubokým spánkem a pracuje také s pojmem "supervědomí" -to je právě to totální uprázdnění vnitřního prostoru, kde je všechno možné. Tohle se reflektuje v tom, jak děláme protokol s postupy jógy Nidry.
Praktika jógy Nidry
Jóga Nidra může trvat 15 až 30 minut a jsme vlastně prováděni tím, že nejprve tedy uklidníme tělo, usídlíme ho nebo uložíme a potom máme tedy hlubokou procítěnou touhu rotace vědomí, cítění, tedy dýchání, emoce, intuice, blaženost a potom tedy se zase vracíme k normálnímu stavu. Je to opravdu taková cesta. Na Západě samozřejmě už od 80. let probíhá výzkum jógy Nidry a zjištěno bylo, že jóga Nidra má vyvažující a harmonizující efekt na neuroendokrinní systém, dokáže uklidnit a vyvážit efekty různých ANS systemickým nervovým systémem, ovlivňuje to tedy naše vědomí, naši vizi a také to tedy ovlivňuje sympatikus, parasympatikus, to znamená, že i srdce funguje lépe, tedy funguje tak, jak tělo v tu chvíli vyžaduje. Také snižuje hladinu adrenokortikálních stresových hormonů a aktivitu štítné žlázy, je to indikátor pro vyvážení autonomního nervového systému. Mozkové vlny Theta vyvolávají zvýšení produkce dopaminu o 65%, čili vlastně tím vyvolávají hluboce procítěné potěšení a pocit pohody. Ve svém nejhlubším stádiu jóga Nidra umožňuje pocítit Kundalini, čili pohyby v nejjemnějších vrstvách vědomí, a je tudíž používaná v této tradiční technice.
Terapeutické efekty a potenciál v západním lékařském kontextu na základě výzkumu - a já jsem se ho velmi aktivně účastnil - mohou tedy pomáhat při stresu, únavě, syndromu vyhoření, fibromyalgii, úzkosti, spánkové úzkosti, obavy, posttraumatickém syndromu, depresi, traumatech, může pomáhat samoléčbou zvládat chronickou chorobou, zlepšuje imunitní odezvu, zlepšuje také stav markrů, zánětu, zlepšuje homeostázi, prevenci, vytváří také skvělé sebeuvědomí a kognici také sebevědomí, povzbuzuje kreativní humanistické a spirituální vlastnosti, které zlepšují náš vnitřní růst.
Já jsem používal a používám integrovanou jóga Nidru ve své praxi „Medicíny tvůrčího vědomí“. Je to bezpečný prostor, který umožňuje hluboký odpočinek těla i ducha, je to něco, co umožní seberealizaci a velice důležité je, že to také posílí sociální interakce, vztahy a je to zkrátka něco, co může lidem umožnit více se otevřít.
Příklady z praxe - feedback
To, čemu se říká sociální předepisování, společenské předepisování, je vlastně určité hnutí, které lidi povzbuzuje k navazování vnějších vztahů, něco, co může vést k uzdravení a jak už jsme říkali - že uzdravení je vzdáleno o jedinou myšlenku - ve studii, která probíhala na dvou charitativních pracovištích v Británii v roce 2019. Bylo to něco, co bylo zaměřeno hlavně na lidi, kteří trpěli HIV, a jejich reakce byly následující: "Necítím se sám... tohle bych měl dělat každý den... skvělé kurzy... strašně se mi líbilo naučit se něco o různých stavech vědomí... velice jsem si odpočinul a cítím úlevu... už jsem se dokázal propojit sám se sebou... děkuji vám za skvělé seance, které mi umožnily znovu žít."
Když slyšíme takovýto feedback, takovouto zpětnou vazbu, pak samozřejmě si uvědomujeme, že potřebujeme důkazy. Z nich vychází Západní medicína, čili je důležité mít nějaké kvantifikovatelné a kvalifikovatelné výsledky. Já jsem na ty pacienty, kteří mi dávají tuto zpětnou vazbu, nepřipojoval žádné elektrody, ale přesto si myslím, že jako kvalifikovatelné se hodnotit dají. Jsou to prostě odezvy, které pocházely od lidí, kteří cítili kvalitativní změnu ve své zkušenosti nebo kteří tedy zažili zlepšení kvality života.
Myslím si, že je důležité se otevřít a umožnit debatu o tom, co je kvalifikovatelné, kvantifikovatelné a prostě říci, že kvalita života je přece velice důležitá a myslím si, že to je i to, co lidé od vědeckého společenství očekávají. Abych se dostal ke konci, myslím si, že je zapotřebí jakéhosi rozšířeného expanzivního náhledu na věc. Jóga Nidra je formou kreativní medicíny, která pomáhá, abychom se probudili ke svému hlubšímu kreativnímu potenciálu.
Zítra budu hovořit o některých dalších inspiracích. Je to vlastně ztělesnění subtilní zkušenosti v našem vnitřním prostředí, což nám umožní expandovat takovouto zkušenost. Myslím si, že jóga Nidra je skutečně něco, co může přemostit rozpory mezi Západní a Východní zkušeností a umožní to otevřít sílu v naší představivosti a zlepšit naši vnímavost ke všemu, co je krásné - výtvarnému umění, hudbě a další.
Takže velice vám děkuji za to, že jste mě vyslechli, a přeji vám na vaší cestě všechno nejlepší. Děkuji.
Stephan Hein - Velká Británie
Záznam ústních prezentací Stephana heina na Mezinárodním kongresu zdraví 2021 Praha:
Jóga nidra - kreativní medicína (11.9.)
Inspirace jako léčivá síla (12.9.)
Zde můžete zhlédnout všechny záznamy z Mezinárodního kongresu zdraví 2021 Praha 10. - 12. 9. 2021.